Empire and Nationhood

The sources used by Mary Ann Heiss in Empire and Nationhood are successful in providing credible background for her statements regarding British and American sentiments during the Iranian Oil dispute. The lack of sources from Iran means that it is a largely a two, instead of three sided account of the events. She creates a detailed picture of the negotiations from a western viewpoint using largely the correspondences of Great Britain and the United States while the viewpoint of the Iranians is pieced together from secondary sources and public announcements. The cultural bias of the western representatives is commented on, so although there is a record of Iranian negotiations, they are biased and often indignant descriptions by diplomats.
The overview of the Anglo-Iranian Oil crisis draws on many secondary works and a few books or articles written by people involved or living in Iran at the time. The secondary works are for the most part written by western historians whose titles do not suggest an evenly balanced perspective. For example the official history of the British Petroleum Company is cited a few times and many of the books are primarily concerned with the cold war. Iran was certainly important in the cold war but focusing on it might tend to show the perspectives of those fighting the war rather than that of Iran, which was a chess piece in the games being played between the US and the USSR.
The sources that contribute to the descriptions of the strained relations leading up to the rise of the nationalization movement and the rise of Mossadeq are a mix of British and American correspondences and books concerning the rise of Mossadeq and the political situation in Iran before him. This chapter, “too little too late” shows the greatest balance between eastern and western sources used. The difference is that the sources from the Middle Eastern perspective are written long after the events took place while correspondence on the part of the western diplomats give a more accurate sense of the feeling at the time. Authors whose names indicate Middle Eastern heritage are significant because they are referenced sparingly once Mossadeq is prime minister. This may have something to do with the secrecy Mossadeq afforded himself once in office. Also, the remainder of the book is largely an account of the negotiations between Mossadeq and representatives of England and the US. This means that presently we can look at the negotiations because there is a record of the internal consultations on the western end but we do not know the full extent of the pressure and constraints put on Mossadeq by political entities and public opinion. A dispatch from the state department to someone involved with debating Mossadeq on a key point shows the reasoning behind the American position while the reasoning behind the Iranian posture can only be guessed at.
Another reason for the one sidedness of the documentation is that for the most part, it was a Prime Minister talking to a diplomat who is already biased against the PM. Mossadeq had the power to make concessions so the political motivations behind his actions have to be derived from the situation in Iran. We have such a good record of the western motivations because American and British agents were constantly conferring with each other and their respective governments. It is unlikely that Mossadeq communicated with his advisors in writing and probably kept the details of his situation secret.
An important factor with regard to documentation that is not discussed in the book is the fact the Tehran at this time was chock full of spies. Channels of communication are never one hundred percent secure so information that was considered sensitive would be unlikely to be sent by telegraph for example. The author demonstrates the general fears of the US with regard to soviet interactions in Iran, but the specific threats, real or perceived, are not revealed. The author mentions documents relating to the MI-6 and CIA inspired coup that are withheld but only touches upon why the US thought the USSR would automatically take power in Iran if the economy were to fail. There is certainly logic behind the containment policy in Iran but because there is little mention of popular Iranian sentiment regarding communism aside from the actions of the Tudeh party, the policy seems to stem mainly from American paranoia.
The only primary sources that voice the position of Iran are the Correspondences between his/her Majesty’s Government in the United Kingdom and the Persian government, and related documents (concerning the oil Industry in Persia, February 1951 to September 1951) (Concerning the joint Anglo-American proposal for a settlement of the oil dispute, August 1952 to October 1952) The problem with these sources is that they were most likely documents that could be made public and were, if it suited a political aim. Most of the negotiations were done without the public knowledge or proposals were made informally at first with the reaction often eliminating the need to present them formally. What we can see in these formal documents are the last ditch efforts by Briton to save face by standing behind proposals they knew would be rejected.
It is clear that the United States was integral in the dispute between the Iranian Government, the AIOC and the British Government but the records taken from the national Archives verses the ones taken from the Public Record Office show that the available American records are more concise and therefore less accurate. The documents from the Public Record Office in England include minutes, memorandums and other immediate sources. These kinds of sources, if unaltered, are likely to be the most accurate and the most revealing. The record of the Secretary of Defense should in contrast be far less revealing and is certainly not cited as frequently as the Foreign Office correspondence. These American sources are not likely to contain information that could be considered inflammatory. That is to say that the United States would not be likely to make information public that could add to the hatred of the US by Iran.
The author does a satisfactory job of filling in the blanks created by the lack of Iranian primary sources. She gives a reasonable assessment of the political situation in Iran based on western perceptions that were probably fairly accurate because of the strategic concerns in Iran. The memoirs of Mossadeq may have helped to explain some of the pressures he faced in Iran but even a person’s memory of their own actions cannot be trusted as fact. While the author does not attempt to analyze individual Iranian sentiment for lack of material, it would seems possible to find a primary source written by an Iranian who was not Mossadeq or the Shah. She does a good job showing the shift from British to American domination of the Iranian oil as well as their reactions to the nationalist movement.

Review Bibiography

International History Review v. 21 no. 4 (Dec. 1999). Mejcher, Helmut, reviewerhttp://metaquest.bc.edu:4000/sfx_local?sid=HWW:ACIT&genre=article&pid=%3Can%3E199901501686015%3C%2Fan%3E&aulast=Amuzegar&aufirst=Jahangir&issn=0026-3141&title=The+Middle+East+Journal&stitle=Middle+East+J&atitle=Empire+and+nationhood+(Book+Review)&volume=53&issue=1&spage=138&epage=140&date=1999&ssn=winter—There was an error with the Factiva server when I tried to print this review before class but I had read it with the paper.
Diplomatic History v. 23 no. 3 (Summ 1999). Hoffman, Elizabeth Cobbs, reviewer. http://www.blackwellsynergy.com/openurl?genre=article&issn=0145-2096&date=1999&volume=23&issue=3&spage=559

Advertisements

Renewable Energy Types

It is indisputable fact that world economy has entered upon a new phase – an implementation of renewable energy resources in both industry and society. Such wide distribution is preconditioned by two main factors –a need of non-fossil resources and a variety of natural premises. In this context, production and usage of alternative energy sources become more and more reasonable. Moreover, some countries have found a true solution of their energy problems, most of which are related with export of fuels and dependence on prices of other states. Renewable energy is likely to change the face of global production in future regardless the attempts of large TNCs to broad their spatial structure of mining oil and natural gas.

The idea of renewable energy usage essentially leads to a discussion of the most promising natural preconditions and world leaders in related production.

First of all, much was done to implement solar energy, provided by established solar panels, solar collectors and solar power plants. Of course, generation of this type of energy is a prerogative of those states, which possess the highest temperatures and lasting sun period within a year. However, most of the biggest producers are represented by highly developed countries, which own both big investments and large power stations. So, they include the United States, Germany, Spain, Ukraine, France, China, Australia, Belgium, etc.

Wind energy industry is based on wind farms, wind turbines and wind power stations. To date, it is an achievement of both developed and poor countries. For instance, small windmills are established in Mongolia, where the lands can offer required wind speed. Among other developing countries, which are eager to succeed in wind energy production, are India, Turkey, Brazil, Bulgaria, Ukraine and Russia. Certainly, this list is much supplemented by global economic leaders.

Tidal and wave power are received after the conversion of energy of tides into electricity. In accordance, tidal energy has the potential energy and kinetic energy of water waves. The calculations conclude, all the energy of tides of the oceans is estimated at 1 billion kW. Therefore, countries having an access to seacoast and big waves are potential producers of tidal power. Already existing “generators” feature France, England, Ireland, the US, Russia, Japan, Canada, Portugal, Spain, etc.

Rivers are also of high benefit in energy production. In particular, hydro energy includes all the possibilities of conversion water current into electricity. The absolute record-holder is Iceland, which uses only 6% of its potential. Iceland is followed by Norway, Canada and Sweden, which possess powerful mountain river flows. To date, there are states, which crucially develop their hydro energy opportunities and construct new stations. Among them it is appropriate to name China (much due to capacity of Yangtze River) and Democratic Republic of the Congo (Congo River). It is impossible not to mention Brazil and Paraguay, engaged in development and enlargement of Itapúa Station.

Geothermal energy is naturally reasonable in zones of volcanic activity, where underground warm waters are reached with the help of well-boring. Iceland is the world leader in this case too: five geothermal stations provide 25% of energy safety in the country. The other geothermal power generators are established in the USA (mainly San Francisco region), Philippines, Italy, Mexico, Israel, etc.

Guest post is by Maria Kruk, an author for Patentsbase.com

The Story of Graffiti

It is not a rare occasion, when going along the street you clash with some puzzled and giant inscription. Vivid colors and intricacy lead you to stare, guessing and having a hunch what is written on the wall or building. That is the first impression people get about graffiti, embellishing their buildings. Indeed, graffiti style has emerged not long ago, but simultaneous simplicity and involute plot leave us nothing but astonishment and excitement. It is an issue of street-art culture, which signifies that modern art is not a prerogative of rich and intelligent people, but talented ones.

Graffiti is recognized as street art style that embraced outdoors of New York in 1920s. However, there are some ideas that it was only an outburst of this art, which has accomplished a long history of its development since ancient times.  As strange as it may seem, petroglyphic drawings in Egypt and Greece are likely to be the first steps towards graffiti, which were executed on statues, temples and even pyramids. They carried either religious or warning meaning. Medieval graffiti is associated with pre-Columbian America and the culture of Maya people and, in addition, Vikings in Northern Europe, who were engaged in runic writings. In Early Modern Period graffiti was left by soldiers in various parts of the world, who were eager to leave some written mark about their conquest or stay in the mission station.

All in all, at the beginning of the 20th century people faced graffiti style, which slightly differs from the modern version. Moreover, the culture of this street art style was enriched with new methods, terms, authors and, of course, ideas. A critic is also included, which features the question: are graffiti images an art or an act of vandalism? There is no doubt that most of the authors (so-called writers) strived for expressing own social and political perception, but it did not obstructed to make images (tags) alerting and well-performed. Mainly, they were observed on the streets of American cities, where young people “imprinted” their dissatisfaction with the President or certain politicians.

Many tags were created in order to point out musical preferences. For example, the most prominent tag of the 20th century is “Clapton is God”, which appeared in Islington station (London subway) in 1967. In this way fans of rock-musician supported the release of his new album “Bluesbreakers” and the rock-n-roll culture.  The decades of 1970s and 1980s are a period of protesting punk rock movement. Especially, it covered streets of Manhattan, where the most visible tag was an upside-down martini glass – a symbol of Missing Foundation (punk group of 1984-1992). By the way, Manhattan is also a native place of the first recognized graffiti writer – TAKI 183; his tags were all over NYC, pointing his name (Taki is simplified from Demetrius) and address (183rd street).

To date, lots of countries have admirable and talented writers, which decorate both their native streets and make great tags in different parts of the world. Some cases might be underlined. Miss Van started with painting incredible dolls on Toulouse streets and nowadays moved to Spain, sharing her art with fashion industry (Fornarina collection, particularly). Banksy is the most well-paid and the most mysterious painter of modernity. He hides real identity behind the pseudonym of Bansky and paintings criticizing politics. He alerts an attention with his nihilism and anti-capitalism views, which only encourage people to attend his gallery exhibitions all over the world.

Censorship on TV

Programming is what attracts audiences to television but advertising is the primary means of revenue generation for most networks and stations.  In a situation when 1) specific broadcast programming is attacked for containing too much “skin and sin” by traditional family values groups, 2) advertisers are inundated with thousands of email, letters and telephone calls to stop buying commercial time by concerned family group followers and 3) some advertisers withdraw, is this a triumph for the television audience, a chilling effect on broadcast TV creativity, or a step towards censorship and bland programming?   Assume each of these perspectives and cite evidence from previous program histories to explicate how these electronic media issues evolved, were resolved and continue to coexist.

 

Mackenzie

Liz

Adrienne

Monica  

I. History/Background

 

A) Concerns started early in broadcasting– government reluctant to censor outright, First Amendment concerns – different audiences have different tastes

  • What tends to happen is self-censorship – occurs to varying degrees depending on the decade, political climate
  • Always tension between family values groups, advertisers and content creators
  • All have to coexist within the framework of television production business model

 

B) Early TV – sponsors basically created the shows, would edit content as they saw fit

  • Form of self-censorship: writers of programs would stop writing controversial material, or material that could be seen as defiling advertiser’s products
    • Thunder on Sycamore St. – change black neighbor to criminal (seen as less controversial)
  • Television code: 1952 – NAB sets internal standards to follow
  • Red Channels/Red Scare: blacklisting becomes common practice within the industry – advertisers don’t want suspected Communists in shows they sponsor, so producers start blacklisting actors 
    • Jean Muir fired from The Aldrich Family  – General Foods backs out until she’s gone
  • Having a chilling effect on content, some members of audience see it as triumph (McCarthy). It is a form of censorship, and lead to blander programming

 

C) 1960s through today – advent of shared sponsorship in late 60s – no one sponsor has as much control anymore, but similar issues of appropriate content persist, technology evolves as ways to mitigate, changing audience due to popularity of cable and importance of demographics continues to change climate

l  Minow’s “vast wasteland” speech attacks TV content as too violent and full of ads – leads to dozens of bland programs – Beverly Hillbillies, Gomer Pyle

l  National Federation for Decency organized fundamentalist churches and others to protest  “unwholesome shows” like ABC’s Soap – politically sensitive, controversial material not welcome on TV – several sponsors pull out

l  Parents Television Council founded in 1995 to protect children from sex, violence and profanity on television and in other media. The group advises actions such as letters to sponsors and FCC complaints.

l  V-chip – mandated in all new sets after ’96 – way for parents to be censors for their children rather than government setting standards for what’s appropriate

  TV ratings system – to guide concerned groups about content appropriate for age groups – parents can become censors rather than the network

l  Growth of cable leads to bolder programming and sometimes to stricter measures of decency.

  “Keeping advertisers happy despite scheduling three of the most boundary-crossing shows on TV — “The Shield,” “Nip/Tuck” and “Rescue Me” — has become something of an art for FX. Cabler pulls in robust ad dollars — $271 million in 2006, according to Kagan Research.” (Variety, 2006)

l  Awards shows – 3 second delay now in place, not entirely “live” broadcast for fears of indecent content

 

II. Fact or Fiction?

 

A) Creativity

”The biggest problem with how much sex there is on TV now isn’t whether it’s offensive,” says Norman Lear, one of the people who broke television’s sexual taboos in the 1970’s to raise social consciousness. ”It’s that most of the sex on TV today just isn’t funny. It’s stupid and boring.”

               IN FACT = the Kaiser-Children Now study concedes that out of 451 depictions of ”sexual behavior” in the family hour, only 15 involved sexual intercourse.

 

ABC’s steamy intro Monday Night Football in November of 2004, featuring a naked Nicollette Sheridan jumping into the arms of Eagles receiver Terrell Owens, drew complaints from viewers and the NFL.

               IN FACT = ABC’s switchboards were not swamped by shocked viewers on Monday night. A spokesman for ABC Sports told The Philadelphia Inquirer that he hadn’t received a single phone call or e-mail in the immediate aftermath of the broadcast.

B) Exaggerating Numbers

There’s another, more insidious game being played as well. The F.C.C. and the family values crusaders alike are cooking their numbers.

 

               The first empirical evidence was provided this month by Jeff Jarvis, a former TV Guide critic turned blogger. He had the ingenious idea of filing a Freedom of Information Act request to see the actual viewer complaints that drove the F.C.C. to threaten Fox and its affiliates with the largest indecency fine to date – $1.2 million for the sins of a now-defunct reality program called “Married by America.” Though the F.C.C. had cited 159 public complaints in its legal case against Fox, the documents obtained by Mr. Jarvis showed that there were actually only 90 complaints, written by 23 individuals. Of those 23, all but 2 were identical repetitions of a form letter posted by the Parents Television Council. In other words, the total of actual, discrete complaints about “Married by America” was 3.

C) Exaggerating “Pull”

Such letter-writing factories as the American Family Association’s OneMillionMoms.com also exaggerate their clout in intimidating advertisers.

 

               They brag, for instance, that the retail chain Lowe’s dropped its commercials on “Desperate Housewives” in response to their protests. But Lowe’s was not an advertiser on the show; the advertiser who actually bought the commercial was Whirlpool, which plugged Lowe’s as a retail outlet for its products under a co-branding arrangement.

               Another advertiser that the family-values mafia takes credit for chasing away, Tyson Foods, had only bought in for one episode of “Desperate Housewives” in the first place. It had long since been replaced by such Fortune 500 advertisers as Ford and McDonald’s, each clamoring to pay three times as much for a 30-second spot ($450,000) as those early advertisers who bought time before the show had its debut and became an instant smash.

 

III. Specific Show Examples

 

l  NBC’s Saturday Night Live – March 1989 – Advertisers pull out after pressure from Christian group

1.      Ralston Purina Co. confirmed that it had dropped plans to run about $$1 million in ads on the program starting in April because it felt one of the shows “crossed over the line of good taste.”

2.      General Mills Inc. said it had canceled an undisclosed number of ads on the show after reviewing the other episode.

l  Fox’s Married…with Children – March 1989 – one woman, Terry Rakolta, from Michigan writes numerous letters to have show pulled.

1.      Several advertisers, including Procter & Gamble Inc., McDonald’s Corp. and Coca-Cola USA, cancelled or curbed their advertisements on the show.

l  ABC’s thirtysomething – In November 1989, when ABC’s “thirtysomething” broadcast an episode showing two gay men in bed talking, advertiser defections cost the network $1 million. Fearing additional financial loss, the network did not repeat the installment during summer reruns.

l  NYPD Blue – September 1993 – show’s premiere episode was not aired in 50 markets due to conservative groups targeting it for its language, violence and nudity. At ABC’s request, Steven Bochco trimmed 15 seconds from a love scene. Parents’ groups – declared the show indecent by community standards.

 

l  ABC’s Roseanne – episode where she kisses a woman in a gay bar (aired on March 1, 1994)

1.      “We have some advertisers who won’t go near it, but plenty who will say there is a price that it is worth,” said Grey Advertising senior VP Jon Mandel.

2.      Rev. Donald Wildmon, head of the American Family Assn., which has waged an ongoing campaign against “NYPD Blue,” said, “Lesbians kissing will cost them in ad revenue.”

3.      The show ran with an advisory. (In response to the network’s plan to include an advisory, “Roseanne” exec producer Tom Arnold said in a statement that the show will be delivered to the network as shot. “No editing will be done,” Arnold said.)

 

l  CBS’s The Ellen Show – Ellen’s “coming out episode” April 30, 1997 – three major sponsors pull ads. Only one affiliate in Birmingham, AL decided not to air the episode at all.

1.      Wendy’s – spokesperson Denny Lench says: “The story content no longer fits our advertising guidelines, which are primarily to avoid controversial subjects,” Lynch says. “Story lines that could be controversial or cutting-edge, we would definitely avoid.”

2.      J.C. Penney

3.      Chrysler

4.      Companies that ignored the pressure from some conservative groups not to advertise included Warner Brothers and Viacom’s Paramount Pictures, consumer product companies like Bayer and Warner-Lambert, and apparel retailers like the Gap and the Burlington Coat Factory.

 

l  CBS’s Family Law – August 13, 2001 – episode thought to have been pulled because of gun violence.

2.      Writers Guild of America president John Wells said the decision to pull episodes from the “Family Law” rerun schedule “because one advertiser [Procter & Gamble] objected to the content (was) a serious threat to the creative rights of all artists in our industry.”

3.      CBS subsequently issued a statement denying that the programming decision was forced by the sponsor, Procter & Gamble.

“If you only plan to repeat a few episodes of a series,” said the network, “it is common business sense to rebroadcast the episodes that have the most sales potential. CBS does not program its network based on directives from advertisers, and in fact neither Procter & Gamble nor its agency asked for or suggested these changes.”

Eventually CBS gave Wells what he wanted. It issued a statement in response to Wells: “We are as mindful of the rights of artists as is the Writers Guild. The episode of ‘Family Law’ in question will air on Monday, September 10.”

l  Janet Jackson’s 2004 “wardrobe malfunction” on the Super Bowl Halftime Show: “That exposed nipple shield emboldened the parents groups and religious orgs to ramp up the pressure, galvanizing the FCC to start cracking down on TV shows denounced by self-styled guardians of moral decency.” (Variety)

1.      The incident from Super Bowl XXXVIII led to severe fines. FCC fines levied on CBS: $550,000, Cost to NFL (in sponsor refunds): $10 million
more than 500,000 American complaints

l  Survivor: Cook Island – August 2006 – GM was the show’s top advertiser for 12 seasons but it severed ties with the reality show, claiming the show no longer fit into GM’s business objectives. (This was the season that the contestants were separated by race.)

1.      The show quickly merged tribes into multicultural groups early in the season, but lost out on the potential $12.8 million GM would’ve spent on advertising, as well as Home Depot, Campbell Soup and Coca-Cola North America.

l  Showtime’s Californication – September 2007

1.      Religious groups called for a boycott of the program by sponsors as it depicts explicit sex scenes, language, drug use and lewd behavior by its star David Duchovny.

l  BET’s Hot Ghetto Mess – July 2007 – critics claim the show puts black stereotypes on display.

1.      State Farm Insurance Cos. and Home Depot asked BET to drop their ads from the series debuting July 25.

 

III. Today – and beyond

 

               Screening of episodes for ad executives to calm jitters.

o   For instance, CBS screened the first episode of Kid Nation for advertising executives after growing concern about its content.

               NBC’s recent promise – returning the 8pm-9pm slot to “family hour” starting in fall of 2008. Will other networks follow suit?

               The bottom line is that if a show is hot—in ratings, critical acclaim and stars—then it can get away with more.

               Issues over sponsor’s concerns, content creators’ concerns and special interest/traditional family groups still persist and will continue to persist.

 

 

Further Reading/Article Examples:

 

1) Type in ‘Advocacy Groups and Television Advertisers’ into Search Bar in the proQuest search:

 

Advocacy Groups and Television Advertisers

Hill, Ronald Paul; Beaver, Andrea L.

Journal of Advertising; 1991; 20, 1; ABI/INFORM Global

pg. 18

 

2) Type in ‘Terry Rakolta’ into Search Bar in proQuest and numerous articles regarding “Married… With Children,” “Temptation Island,” etc., will come up—all containing information on what happened and the situation of “sexy and sin” on TV.

 

3)http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F0CE3D61F3AF933A05755C0A96F958260

TV NOTES; ‘Family Guy’ Loses Sponsors

 

4) http://www.mediacoalition.org/reports/wildmon.html

The Rev. Donald E. Wildmon’s Crusade for Censorship, 1977-1992


By Christopher M. Finan and Anne F. Castro

 

5) Complaints over America’s Next Top Model: http://www.parentstv.org/PTC/publications/release/2008/0408.asp

 

6) Parents’ Television Council’s Advertiser Accountability Campaign: http://www.parentstv.org/PTC/advertisers/campaign.asp

 

7) Advertisers pull from BET series: http://www.backstage.com/bso/news_reviews/multimedia/article_display.jsp?vnu_content_id=1003609482

 

8) Advertisers pull out of Californication: http://www.nzherald.co.nz/section/1/story.cfm?c_id=1&objectid=10475815

 

9) Ellen comes out on show: http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=990CE3DD1031F933A05757C0A961958260&sec=&spon=&pagewanted=all

 

10) MSNBC pulls Imus in the Morning: http://www.cnn.com/2007/SHOWBIZ/TV/04/11/imus.rutgers/index.html

 

11) Controversial content boosts ratings on ABC: http://media.www.dailytrojan.com/media/storage/paper679/news/2004/10/26/Opinions/Controversial.Content.Helping.To.Boost.Abc.Ratings-780724.shtml

 

12) PBS concerned over profanity used in Ken Burns’ War: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/c/a/2007/08/26/MNCARP3OJ.DTL